Του Δημήτρη Μητρόπουλου

Το αν πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία, όταν το συρρικνωμένο από τις μνημονιακές και νεοφιλελεύθερες πολιτικές σύστημα ελέγχου, πρόληψης και περίθαλψης έχει κλατάρει, είναι ένα υπαρκτό δίλημμα.

Το να λέει όμως ο πρωθυπουργός ότι η τηλεκπαίδευση πάει καλά και ότι είναι …παρακαταθήκη για την ψηφιακή εκπαίδευση, και ότι επιπλέον πρώτα θα ανοίξει το λιανεμπόριο και μόνο από το Γενάρη θα ανοίξουν τα σχολεία, είναι ενδεικτικό των κριτηρίων της κυβέρνησης.

Το να ισχυρίζεται ο κ. Πέτσας ότι «τις τελευταίες εβδομάδες η τηλεκπαίδευση λειτουργεί πολύ αποτελεσματικά» και ταυτόχρονα να ανακοινώνει ότι έως 7 Ιανουαρίου τα σχολεία δε θα ανοίξουν, αλλά θα ανοίξουν εκκλησίες, κομμωτήρια και εμπόριο, είναι μια τραγική επιβεβαίωση της αντίληψης, των αρχών και των αξιών αυτής της κυβέρνησης.

Σε Γερμανία, Αγγλία, Ισπανία κ.α. υπάρχουν μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας παρόμοια με τη χώρα μας, ωστόσο τα σχολεία – και ειδικά η πρωτοβάθμια εκπαίδευση – έχουν μείνει ανοικτά. Κι αυτό γιατί αναγνωρίζουν το προφανές. Ότι η τηλεκπαίδευση δε λειτουργεί και ότι η μοναδική παρακαταθήκη που θα αφήσει δεν είναι κάποια «ψηφιακή εκπαίδευση» αλλά αυξημένα μαθησιακά προβλήματα, χαμηλή κοινωνικοποίηση, ψυχολογικά βάρη και ένταση των ανισοτήτων.

Μόνο ο κ. Μητσοτάκης, ακολουθώντας την πτωχοπροδρομική βαλκανική οπτική σύμφωνα με την οποία η καινοτομία συνίσταται στη χρήση ηλεκτρονικών γκάτζετ, βλέπει ψηφιακές  ευκαιρίες.

Το δίλημμα όμως είναι υπαρκτό. Μπορούν να ανοίξουν τα σχολεία με την παρούσα κατάσταση στην πανδημία;

Οι προαναφερθείσες ευρωπαϊκές χώρες εμφανίζουν τις τελευταίες μέρες παρόμοια ήπια κάμψη στη διασπορά της πανδημίας με την Ελλάδα. Δηλαδή έχουμε επιδημιολογικά μια παρόμοια συμπεριφορά με την Ελλάδα, παρόλο που τα σχολεία εκεί παρέμειναν ανοικτά.

Δεν υπερασπιζόμαστε αυτό το μοντέλο, καθώς η πολιτική που ακολουθείται πανευρωπαϊκά είναι μια προσπάθεια συγκράτησης της πανδημίας στα όρια των συστημάτων υγείας. Δεν ακολουθείται μια πολιτική εξάλειψης της πανδημίας και διάσωσης ανθρώπινων ζωών. Κάτι τέτοιο απαιτεί ισχυρή κρατική παρέμβαση, ισχυρά συστήματα ελέγχου και πρόληψης, ισχυρό δημόσιο τομέα. Η θνήσκουσα Ευρώπη δεν θυσιάζει τις αρχές του νεοφιλελευθερισμού για να εξαλείψει την πανδημία.

Με δεδομένο αυτό το πλαίσιο και με βάση ότι δεν έχουν υιοθετηθεί επιθετικά «ασιατικά» μοντέλα ελέγχου της πανδημίας οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έχουν, ανάμεσα στα άλλα, ανοικτά τα σχολεία.

Η Ελλάδα όχι.

Ωστόσο δεν μπορούμε να ξέρουμε πόσο τελικά επιδρούν τα σχολεία στην κάμψη ή έξαρση της πανδημίας, γιατί δεν υπάρχουν ασφαλή δεδομένα. Αν και υπάρχουν έρευνες που υποστηρίζουν ότι η συμβολή είναι μικρή.

Το εξοργιστικό όμως είναι ότι ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δήλωσε ότι η ανησυχία σε ότι αφορά τη συμβολή των σχολείων στα κρούσματα δεν έχει να κάνει με τα ίδια τα σχολεία και την ενδοσχολική μετάδοση αλλά τα κρούσματα που έρχονται απ’ έξω!

Στα σχολεία δεν κολλάει ιδιαίτερα, στην Ερμού όμως κολλάει, άρα η κυβέρνηση ανοίγει την Ερμού και όχι τα σχολεία!

Ξεκάθαρο.

Αυτό που είναι σαφές είναι ότι η διασπορά παραμένει έντονη γιατί σε αυτό το «επιλεκτικό» λοκντάουν, η οικοδομή, οι βιομηχανίες, οι μεταφορές, ήταν και είναι οι βασικές πηγές διάδοσης του ιού. Δεν ήταν τα σχολεία και αυτό αποδείχθηκε με την εξαιρετικά αργή κάμψη των κρουσμάτων.

Γι’ αυτές όμως τις δραστηριότητες δεν προβλέπεται η παραμικρή πολιτική ελέγχου. Ούτε μαζικά τεστ, ούτε μέτρα για το συγχρωτισμό, ούτε ιχνηλάτιση. Ξέρουμε ότι το λιανεμπόριο που θα ανοίξει τις γιορτές θα φέρει νέα αύξηση στην διασπορά.

Τα σχολεία λοιπόν δε μένουν κλειστά για να σωθούν ανθρώπινες ζωές, αλλά πρώτον γιατί η κυβέρνηση αδιαφορεί για τη δημόσια εκπαίδευση και δεύτερον γιατί αποτελείται από ένα πολιτικό προσωπικό που δεν έχει και δεν θέλει να αποκτήσει την παραμικρή συνείδηση για το φιάσκο της τηλεκπαίδευσης, ειδικά στις πιο φτωχές περιοχές και τους πιο αδύναμους μαθητές.

Αυτό που ξέρουμε επίσης είναι ότι αν στα σχολεία είχαμε κάποια κρούσματα το Νοέμβριο, αυτά θα είναι πολλαπλάσια τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο. Ξέρουμε ότι με τη χαλάρωση των Χριστουγέννων, η διασπορά θα αυξηθεί. Ξέρουμε ότι με τα συγκεκριμένα μέτρα «επιλεκτικού» λοκ ντάουν και με ανύπαρκτους μηχανισμούς τεστ και ιχνηλάτισης, το τρίτο κύμα θα είναι ακόμα σφοδρότερο και ότι τα κρούσματα δε θα πέσουν ποτέ στα 500 όπως έχουν βάλει όριο διάφοροι «ειδικοί» για να δώσουν θετική εισήγηση για το άνοιγμα των σχολείων.

Άρα χρειάζεται μια πολιτική απόφαση.

Τελείωσε η σχολική χρονιά;

Είτε θα βασανίζουμε μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς με το ανέκδοτο της τηλεκπαίδευσης μέχρι την Άνοιξη, προκαλώντας ανυπολόγιστη ζημιά στους μαθητές, είτε θα αναληφθεί το ρίσκο για το άνοιγμα των σχολείων με όσο το δυνατόν περισσότερα μέτρα όπως τεστ, ιχνηλάτιση, σπάσιμο τμημάτων.

Θα πει κάποιος, η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν τα έκανε αυτά 8 μήνες, θα τα κάνει τώρα;

Ας δοθεί τότε μια καθαρή απάντηση.

Οι «ειδικοί» πήγαν από 1 Δεκεμβρίου στις 7, μετά στις 14 για να πάνε μετά Γενάρη και όταν φουντώσει η πανδημία στις γιορτές να πουν από Φλεβάρη και μετά βλέπουμε. Όλοι γνωρίζουν ότι το τρίτο κύμα θα είναι πιο σφοδρό. Η πορεία είναι προδιαγεγραμμένη έως την Άνοιξη.

Γιατί λοιπόν πρέπει να κοροϊδευόμαστε;

Το ερώτημα δεν είναι ανοιχτά ή κλειστά σχολεία για μερικές ακόμα βδομάδες. Το ερώτημα είναι ανοιχτά σχολεία τώρα ή να χαθεί επί της ουσίας η χρονιά;

Αφού δεν πήραν τα μέτρα που έπρεπε όλο αυτό το διάστημα για την πρώτη επιλογή, ας σταματήσουν να παίζουν με τις ημερομηνίες και ας περιορίσουν τη ζημιά.

Και το πρώτο ζητούμενο σε αυτή την κατάσταση είναι να γίνει πλατιά γνωστό και σαφές ότι η τηλεκπαίδευση δεν λειτουργεί. Όχι μόνο δεν λειτουργεί, αλλά έτσι όπως γίνεται κάνει ζημιά. Οι πρόσφατες δηλώσεις του προέδρου του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, Γ. Κορμά και μια πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κάνουν γνωστό αυτό που ζει κάθε εκπαιδευτικός και ελληνική οικογένεια.

Χαρακτηριστικά ο κ. Κόρμας σημείωσε πως η Ελλάδα, είναι από τις ελάχιστες -αν όχι η μόνη- χώρες στην Ευρώπη, όπου έκλεισαν τα σχολεία και στις μικρές ηλικίες, τονίζοντας πως σε όλες οι υπόλοιπες, παρά το γεγονός πως ορισμένες έχουν σοβαρότερο επιδημιολογικό φορτίο από εμάς, τα κράτησαν ανοιχτά. Σημείωσε τη βαθιά ανησυχία ότι τα παιδιά εξοικειώνονται με την οθόνη, ότι αυτό τους ανησυχεί πάρα πολύ, εστίασε στο πρόβλημα που ανακύπτει στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών η οποία επηρεάζεται πάρα πολύ από τα κλειστά σχολεία και ήταν σαφής ότι πάνω από 25 λεπτά και με δίωρα και τρίωρα διαλείμματα, η χρήση ταμπλέτας ή οθόνης υπολογιστή για τα μικρά παιδιά είναι σοβαρό θέμα υγείας.

Τηλεκπαίδευση με πλήρες ωράριο και επί μήνες, είναι επικίνδυνη για τη δημόσια (ψυχική) υγεία και ατελέσφορη για τη δημόσια παιδεία. Δεν είναι μια «αποτελεσματική εκπαιδευτική διαδικασία» όπως νομίζουν οι Πέτσας, Μητσοτάκης, Κεραμέως. Τα ψυχολογικά προβλήματα σε παιδιά και εφήβους θα αυξηθούν εκθετικά. Μαθησιακά μόνο οι άριστοι μαθητές κρατιούνται κάπως. Οι υπόλοιποι μαθητές μαθησιακά θα πάνε ακόμα πιο πίσω και από το σημείο που βρίσκονταν 5-6 μήνες πριν. Και αυτό δεν το λένε κάποιοι τεχνοφοβικοί. Το λένε οι κατεξοχήν αρμόδιοι.

Το γεγονός ότι υπάρχει μια μικρή μειοψηφία εκπαιδευτικών, συνήθως συγκεκριμένων πολιτικών πεποιθήσεων, που πανηγυρίζει για τις βιντεοδιαλέξεις μέσω webex και δεν ενοχλείται από την υποβάθμιση της μαθησιακής διαδικασίας και την υποβάθμιση των γνωστικών στόχων, δεν εκφράζει τίποτα άλλο από τη δυσανεξία -που δυστυχώς έχει- στη ζωντανή επαφή με τα παιδιά.

Για να μη χαθεί η χρονιά θα πρέπει να υπάρξουν, έστω τώρα, μέτρα.

Με μείωση της ύλης και με προετοιμασία δραστικών μέτρων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, για να χαλαρώσει η πίεση στους μαθητές της Γ’ Λυκείου.

Με έστω εκ περιτροπής διδασκαλία σε μικρά τμήματα, αφού πρωθυπουργός και υπουργοί είναι και εμμονικοί ενάντια στο δημόσιο και ανάξιοι να οργανώσουν τα σχολεία σε καιρό πανδημίας.

Με μαζικά τεστ και ιχνηλάτιση.

Με δραστική μείωση των ωρών του μαρτυρίου της τηλεκπαιδευσης.

Με ασφαλές άνοιγμα χώρων αθλητισμού για τους μαθητές.

Δεν αναφερόμαστε στα μέτρα που θα έπρεπε να πάρει μια οποιαδήποτε κυβέρνηση από το Σεπτέμβριο. Έχει γίνει σαφές ότι η ιδεοληψία τους είναι πιο ισχυρή από την κοινή λογική.

Μιλάμε για μέτρα που μπορούν να πάρουν ακόμα και αυτοί.

Αρκεί να μην μπερδεύουν το play station με τη μαθησιακή διαδικασία.

antapocrisis