Η Aegean και οι «ηθικές» κρατικές ενισχύσεις

Του Γιάννη Κιμπουρόπουλου

Στις ανακοινώσεις που θα κάνει σήμερα ο πρωθυπουργός για τα επόμενα μέτρα στήριξης της οικονομίας, του τουρισμού και της απασχόλησης (το «στήριξης» θα κριθεί εκ του αποτελέσματος) ενδέχεται να περιληφθούν και μέτρα για την Aegean. Ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Βασιλάκης («Αγαπητέ Ευτύχη…» ήταν η προσφώνηση ιδιαίτερης οικειότητας με την οποία του απευθύνθηκε προ τριών μηνών ο πρωθυπουργός στη λαμπερή εκδήλωση παραλαβής τριών από τα 46 νέα Airbus που έχει παραγγείλει η εταιρεία) διόλου τυχαία φρόντισε από προχθές να προκαταλάβει τα όρια των όποιων κυβερνητικών ανακοινώσεων: «Θέλουμε κρατική ενίσχυση, αλλά όχι κρατικοποίηση, αλλιώς…» είπε ο κ. Ευτ. Βασιλάκης.

Ετσι κι αλλιώς βεβαίως δεν περιμέναμε από αυτή την κυβέρνηση να «μετοχοποιήσει» την όποια κρατική στήριξη θα προσφέρει στην εταιρεία που ελέγχει το 50% της αεροπορικής αγοράς. Και όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν ότι ούτε ως υπόθεση εργασίας δεν εξετάζουν τα συναρμόδια υπουργεία το ενδεχόμενο να ανταλλάξουν με κάποιας μορφής ελάχιστη εγγύηση της εταιρείας προς το Δημόσιο τις αρκετές δεκάδες εκατομμύρια που θα της δοθούν είτε ως απευθείας ενισχύσεις είτε ως φοροελαφρύνσεις.

Από μια άποψη αυτή είναι και η φυσική έκβαση των πραγμάτων. Φυσική για μια κυβέρνηση της οποίας κορυφαία στελέχη είχαν πρωτοστατήσει, στο πλάι του ιδρυτή της Aegean, στην απαξίωση και εξόντωση της πάλαι ποτέ Ολυμπιακής και στην σκανδαλώδη «εξαφάνισή» της στο σημερινό εγχώριο αεροπορικό (σχεδόν) μονοπώλιο.

Το πρόβλημα και για τον πρόεδρο της Aegean και για την κυβέρνηση της Ν.Δ. είναι το πώς θα εξηγήσουν στους Ελληνες φορολογούμενους, από τους οποίους χιλιάδες έχουν μείνει με τα… vouchers στα χέρια, ότι οι «κρατικές ενισχύσεις», που την προηγούμενη δεκαετία ήταν «παράνομες και ανήθικες» για την Ολυμπιακή, σήμερα είναι «νόμιμες και ηθικές» για την Aegean.

efsyn