Απεργιακές κινητοποιήσεις ενάντια στα νέα αντιασφαλιστικά σχέδια της κυβέρνησης Μακρόν ξεκίνησαν την Παρασκευή οι εργαζόμενοι στις Μεταφορές, στη Γαλλία, με μεγάλη συμμετοχή, ειδικά στο μετρό του Παρισιού.

Το Παρίσι υπό παράλυση την Παρασκευή από την απεργία στον τομέα των μεταφορών, η σημαντικότερη των τελευταίων δώδεκα ετών, με την διακοπή δέκα γραμμών του μετρό, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για το σχέδιο μεταρρύθμισης των συντάξεων που προωθεί η κυβέρνηση του Εμανουέλ Μακρόν.

Το πρωί της Παρασκευής, η ακινητοποίηση των συρμών προκάλεσε μποτιλιάρισμα μήκους άνω των 200 χιλιομέτρων στις οδικές αρτηρίες της περιφέρειας του Παρισιού, αφού πολλοί επιβάτες αναγκάσθηκαν να χρησιμοποιήσουν τα αυτοκίνητά τους στις μετακινήσεις τους.

Κανένας συρμός δεν κυκλοφορούσε σε δέκα γραμμές του μετρό, ενώ σε άλλες η κυκλοφορία είχε περιορισθεί στην λειτουργία ενός συρμού ανά τρεις ή τέσσερις, αλλά μόνο στις ώρες αιχμής. Πολλοί σταθμοί ήταν κλειστοί. Οι μόνες γραμμές σε λειτουργία είναι οι δύο πλήρως αυτοματοποιημένες, οι οποίες ενδεχομένως θα τεθούν επίσης εκτός λειτουργίας λόγω του συνωστισμού.

Χάος επίσης στο δίκτυο του προαστιακού σιδηροδρόμου (RER) και κυρίως στην γραμμή που συνδέει την πρωτεύουσα με το αεροδρόμιο Roissy-Charles-de-Gaulle, με 72 εκατομμύρια επιβάτες το 2018.

Η κυκλοφορία των λεωφορείων και των τραμ ήταν επίσης εξαιρετικά περιορισμένη.

Η διεύθυνση του RATP, της δημόσιας εταιρείας διαχείρισης του δικτύου μεταφορών της γαλλικής πρωτεύουσας, ζήτησε από τους επιβάτες να αναβάλουν ή να περιορίσουν τις μετακινήσεις τους και πρότεινε «εναλλακτικές λύσεις», όπως δωρεάν μετακίνηση με ηλεκτρικά πατίνια, ποδήλατα και σκούτερ ή συμμετοχή σε έξοδα πάρκινγκ και από κοινού μετακίνηση με ιδιωτικά αυτοκίνητα.

Τα συνδικάτα του RATP κήρυξαν απεργία για να υπερασπισθούν το ειδικό καθεστώς των συντάξεων στον τομέα τους που θα καταργηθεί βάσει της συνταξιοδοτικής μεταρρύθμισης της κυβέρνησης Μακρόν.

Η μεταρρύθμιση προβλέπει την κατάργηση του συνόλου των ειδικών συνταξιοδοτικών καθεστώτων που απολαμβάνουν ορισμένοι υπάλληλοι του δημοσίου τομέα, οι εργαζόμενοι σε ορισμένες δημόσιες επιχειρήσεις (ναυτικοί, γραφείς συμβολαιογραφείων, εργαζόμενοι στην Οπερα του Παρισιού..) και την αντικατάστασή τους από ενιαίο σύστημα.

Τα ειδικά συνταξιοδοτικά συστήματα κρίνονται πολύ ακριβά από την γαλλική κυβέρνηση. Στον τομέα των μεταφορών του Παρισιού, η μέση ηλικία συνταξιοδότησης ήταν το 2017 μόνο τα 55,7 χρόνια ηλικίας, έναντι του ορίου των 63 ετών που ισχύει στο ενιαίο σύστημα, σύμφωνα με έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου που δημοσιεύθηκε τον Ιούλιο.

Τα συνδικάτα χρησιμοποιούν ως επιχείρημα τις «ειδικές συνθήκες» που ισχύουν στον τομέα των μεταφορών, όπως η εργασία κατά την διάρκεια του σαββατοκύριακου, η νυκτερινή εργασία και η μόνη αποζημίωση γι΄αυτές είναι η πρόωρη συνταξιοδότηση.

“Δεν πρόκειται για προνομιακή απεργία, αυτή είναι μια απεργία των εργαζομένων που λέει ότι” θέλουμε να συνταξιοδοτηθούμε σε εύλογη ηλικία και με εύλογους όρους “, δήλωσε στο ραδιόφωνο FranceInfo η Philippe Martinez, γενική γραμματέας του CGT, ένα από τα κορυφαία συνδικάτα της Γαλλίας.

Με στόχο τη μείωση της «συνταξιοδοτικής δαπάνης» – που ιεραρχείται σταθερά σε όλη την ΕΕ – η κυβέρνηση Μακρόν προτάσσει την ενιαιοποίηση διαφορετικών καθεστώτων συνταξιοδότησης, που ίσχυαν μέχρι τώρα σε κλάδους με διάφορες ιδιαιτερότητες, όπως νυχτερινά ωράρια, κυλιόμενο ωράριο κ.τ.λ. Τον περασμένο μήνα, μάλιστα, παρουσιάστηκε έκθεση που συνέταξε ο Ζαν Πολ Ντελεβουά (που ορίστηκε «ύπατος αρμοστής για τις συντάξεις»), όπου καθορίζεται συγκεκριμένα ο στόχος της μείωσης της «συνταξιοδοτικής δαπάνης» κατά 20% – 25% από το 2020 μέχρι το 2050. Συνολικότερα, στόχος είναι να καταργηθεί κάθε στοιχείο αναλογικότητας που είχε απομείνει στο συνταξιοδοτικό σύστημα της Γαλλίας, ώστε να στρωθεί ακόμα περισσότερο το έδαφος στην επέκταση των επαγγελματικών ταμείων αλλά και της απευθείας ιδιωτικής ασφάλισης.

Για να διασφαλίσει τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση, η κυβέρνηση ξεκινά αυτήν την περίοδο νέο γύρο «κοινωνικού διαλόγου», με τις εργοδοτικές ενώσεις αλλά και τις συμβιβασμένες ηγεσίες των συνδικαλιστικών οργανώσεων.

Προσερχόμενος σήμερα στην άτυπη συνεδρίαση των ευρωπαίων υπουργών Οικονομικών, ο υπουργός της Γαλλίας Μπρουνό Λε Μερ δήλωσε «Θα ήθελα να θυμίσω την γαλλική πρόταση για ένα Σύμφωνο Ανάπτυξης που βασίζεται σε τρεις πυλώνες: περισσότερες επενδύσεις από χώρες που έχουν το απαραίτητο δημοσιονομικό περιθώριο να επενδύσουν, περισσότερες μεταρρυθμίσεις από χώρες που στερούνται παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητας και η ανάγκη να μειωθεί το επίπεδο δημοσίων δαπανών και δημόσιου χρέους». «Είναι πραγματικά ώρα να αποφασίσουμε και να έχουμε περισσότερες επενδύσεις, περισσότερη ανάπτυξη», δήλωσε ο Λεμέρ.

Λεφτά για να ενισχυθεί η “ανάπτυξη”, δηλαδή η κερδοφορία του κεφαλαίου υπάρχουν! Μόνο που είναι αυτά που κόβουν από μισθούς και συντάξεις…

Επιμέλεια-σχόλιο: Νίκος Πυλιώτης

Πληροφορίες από ΑΠΕ, Carta Capital

Εύφορη Πεδιάδα