https://edromos.gr/wp-content/uploads/2019/06/texnh-robot.jpg

Επιμέλεια: Γιάννης Σχίζας

Τέχνη από ρομπότ

Την πρώτη της έκθεση στον κόσμο θα κάνει η ρομποτική ζωγράφος Ai-Da στην γκαλερί «Barn» στο Κολλέγιο του Αγίου Ιωάννη του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, από τις 12 Ιουνίου έως τις 6 Ιουλίου.

Το ανθρωποειδές ρομπότ (με εξωτερική εμφάνιση… μοντέλου) μπορεί να περπατήσει, να μιλήσει και να κρατήσει μολύβι ή πινέλο. Τα έργα της δεν έχουν να ζηλέψουν πολλά πράγματα από εκείνα σύγχρονων ζωγράφων της αφηρημένης τέχνης.

Το όνομα Ai-Da παραπέμπει στο όνομα του ανθρώπου που την εμπνεύσθηκε, καθώς και στην πρωτοπόρο Βρετανίδα μαθηματικό Άντα Λάβλεϊς (1815-1852), κόρη του Λόρδου Βύρωνα, η οποία θεωρείται ότι είχε γράψει το πρώτο πρόγραμμα για υπολογιστή.

Η Ai-Da είναι πολύ παραγωγική στη δουλειά της, καθώς είναι σε θέση να ολοκληρώσει ένα έργο της μέσα σε δύο ώρες. Συγκριτικά, ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι χρειάστηκε περίπου 15 χρόνια για τη «Μόνα Λίζα» (την οποία και πάλι θεωρούσε ανολοκλήρωτη), ενώ ο γλύπτης Αύγουστος Ροντέν δούλευε σχεδόν τέσσερις δεκαετίες τις «Πύλες της Κόλασης».

Η Ai-Da μπορεί να σκιτσάρει ένα πορτρέτο εξ όψεως, να συνθέσει έναν πίνακα αφηρημένης τέχνης, ενώ δεν διστάζει να δοκιμάσει το χέρι της και στη γλυπτική. Το βασικό γνώρισμα της είναι πως είναι σε θέση να διδάξει μόνη της καινούρια πράγματα στον εαυτό της και έτσι να δημιουργεί ολοένα πιο πολύπλοκα έργα. Ξεκινώντας από κάτι απλό, όπως τη φωτογραφία ενός δέντρου ή μιας μέλισσας, το ρομπότ είναι ικανό να ζωγραφίσει κάτι αφηρημένο, που κάλλιστα θα είχε θέση σε μια γκαλερί σύγχρονης τέχνης.

«Δεν μπορούμε να προβλέψουμε τι θα φτιάξει, τι πρόκειται να παράγει, ποιο είναι το όριο τής δημιουργίας της. Βρισκόμαστε στην αρχή μιας νέας εποχής ανθρωποειδών ρομπότ και θα είναι συναρπαστικό να δούμε ποια θα είναι η επίπτωση στην τέχνη», δήλωσε ο γκαλερίστας Αϊντάν Μέλερ, επιμελητής της έκθεσης με τον εύγλωττο τίτλο Αβέβαια Μέλλοντα, σύμφωνα με τη βρετανική Telegraph.

Όπως είπε, στόχος του δεν είναι τα ρομπότ να αντικαταστήσουν τους καλλιτέχνες μια μέρα, αντίθετα πιστεύει ότι η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης στον χώρο της τέχνης θυμίζει την εμφάνιση της φωτογραφίας. «Στη δεκαετία του 1850», επεσήμανε, «όλοι νόμιζαν ότι η φωτογραφία θα αντικαθιστούσε την τέχνη και τους καλλιτέχνες, αλλά στην πραγματικότητα λειτούργησε συμπληρωματικά προς την τέχνη, έγινε ένα νέο είδος τέχνης που έφερε και πολλές νέες θέσεις εργασίας».

Κλιματική μετακόμιση

Μετά από τη μελέτη βιοκλιματικών δεικτών, φάνηκε ότι στις ελληνικές οινοπαραγωγικές περιοχές, η προβλεπόμενη αύξηση των ημερήσιων θερμοκρασιών και η ταυτόχρονη μείωση των βροχοπτώσεων επηρεάζουν σημαντικά την άμπελο και τον οίνο. Η έρευνα έδειξε ότι «οι ελληνικές περιοχές θα παρουσιάσουν ομοιότητες, στα κλιματικά χαρακτηριστικά, με περιοχές όπως η Τυνησία ή ακόμα πιο θερμές περιοχές. Ταυτόχρονα, ψυχρότερες περιοχές (κυρίως ορεινές) στον ελλαδικό χώρο, θα μπορούν πλέον να θεωρηθούν ιδανικές για καλλιέργεια αμπέλου». Ο τομέας της γεωργίας είναι από τους πρώτους που πλήττονται από την κλιματική αλλαγή. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη μεγάλη ευαισθησία που παρουσιάζει η άμπελος στις επικρατούσες κλιματικές συνθήκες, δείχνει ότι η κλιματική αλλαγή θα πλήξει τους οινοπαραγωγούς.
greenagenda.gr, 23/5/2016

Εκτροφή άνευ αερίων

Η εκτροφή βοοειδών, όπως γίνεται συνήθως, είναι υπεύθυνη για το 10% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Στην Κολομβία δοκιμάζουν έναν διαφορετικό τρόπο εκτροφής αγελάδων, καλύτερο για το περιβάλλον και για την παραγωγή. Αντί για βοσκοτόπους με γρασίδι αξιοποιούν εκτάσεις με θάμνους και λουλούδια boton de oro, που έχει 25% πρωτεΐνη. Έτσι τα ζώα μεγαλώνουν πιο γρήγορα, δίνουν περισσότερο γάλα και εκπέμπουν μικρότερες ποσότητες μεθανίου. Επίσης οι θάμνοι βοηθούν στη συγκράτηση των υδάτων ενώ απορροφούν τις εκπομπές CO2 και έτσι το όφελος για το περιβάλλον είναι διπλό. Το σημαντικό είναι ότι έτσι περιορίζεται η καταστροφή δασών για βοσκοτόπους.
FAO. naftemporiki.gr, 22/5/2019

Νέα ενεργειακή εποχή

Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας διεκδικούν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, με την παράκτια παραγωγή αιολικής και ηλιακής ενέργειας να γίνεται πολύ πιο φθηνή από τη μέση τιμή ενέργειας στις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης. Η εξέλιξη αυτή καταδεικνύει την αποφασιστικότητα της Ευρώπης να σταματήσει σταδιακά τη χρήση του άνθρακα. Η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, η Γερμανία, έχει θέσει ως στόχο να αποδεσμευθεί από την παραγωγή ενέργειας από ορυκτά καύσιμα μέσα στις δύο επόμενες δεκαετίες. Η Βρετανία, για πρώτη φορά από τη Βιομηχανική Επανάσταση, παρήγε ηλεκτρική ενέργεια χωρίς να χρησιμοποιήσει ούτε ένα γραμμάριο άνθρακα επί 15 ημέρες, καθώς επιταχύνει τις προσπάθειές της να καταργήσει σταδιακά τα ορυκτά καύσιμα.

Την ίδια στιγμή, η κατανάλωση ορυκτών καυσίμων για την παραγωγή ενέργειας στις ΗΠΑ βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1994, ενώ η Κίνα, παρότι εξακολουθεί να κατέχει το ρεκόρ της μεγαλύτερης κατανάλωσης άνθρακα στον κόσμο, επενδύει σήμερα πάνω από 100 δισ. δολάρια ετησίως στην επέκταση της ανάπτυξης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, περισσότερα δηλαδή απ’ ό,τι δαπανούν ΗΠΑ και Ε.Ε. μαζί.

Βεβαίως, θα πρέπει να γίνουν ακόμη πάρα πολλά για να αντιμετωπιστεί η κλιματική αλλαγή, όπως για παράδειγμα να απαγορευτούν σταδιακά τα ντιζελοκίνητα οχήματα, να βελτιωθεί η ενεργειακή απόδοση των κατοικιών, να μειωθεί η κατανάλωση κρέατος και να φυτευτούν εκατομμύρια δέντρα. Όμως, είναι μια αρχή για μια νέα ενεργειακή εποχή.

Ποια είναι δάση

Το πενταμελές Τεχνικό Συμβούλιο Δασών έκρινε ομόφωνα ότι εφόσον στις εκτάσεις με φρυγανική βλάστηση δεν υπάρχει δασική βλάστηση ή η δασική βλάστηση δεν ξεπερνά ενδεικτικά το 15% της έκτασης, τότε θα πρέπει να χαρακτηρίζονται μόνο ως χορτολιβαδικές και όχι ως δάση ή δασικές εκτάσεις, διότι δεν συγκροτούν στην αναγκαία επιφάνεια του εδάφους ως δασοβιοκοινότητα και δασογενές περιβάλλον. Οι ήδη θεωρημένοι δασικοί χάρτες θα επικαιροποιηθούν.

atlantea.news, 13/5/2019

Υ.Γ.: Ποιος κρίνει το ποσοστό 15% ως χαρακτηριστικό μιας μη-δασικής έκτασης; Ποιος κρίνει ότι μια έκταση δυνάμει δασική πλην στη τρέχουσα περίοδο χωρίς δενδρώδη βλάστηση, είναι μη δάσος και συνεπώς προτείνεται για χορτολιβαδικές (δηλαδη κτηνοτροφικές) χρήσεις;

Δρόμος της Αριστεράς