Της Άννας Μπαχτή

Η Γ΄ Λυκείου ουσιαστικά καταργείται και γίνεται προπαρασκευαστικό έτος για τα ΑΕΙ, διπλές εξετάσεις πανελλαδικού τύπου

Ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου έδωσε στη δημοσιότητα την Πέμπτη 14 Μάρτη το σχέδιο για το Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο με ελάχιστες αλλαγές βασίζεται στις αντιδραστικές εξαγγελίες του Σεπτεμβρίου. Το σχέδιο φέρει τη σφραγίδα των κατευθύνσεων της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, καθώς και των ΣΕΒ-ΙΟΒΕ, όπως αποτυπώθηκαν στα πορίσματα του περίφημου «εθνικού διαλόγου» για την παιδεία και της επιτροπής μορφωτικών υποθέσεων της βουλής.

Τρεις αλλαγές υπάρχουν στην πρόταση για το λύκειο σε σχέση με τις εξαγγελίες του Σεπτεμβρίου. Για το 2019-2020 δεν θα προσμετρείται ο βαθμός απολυτηρίου στον βαθμό πρόσβασης των πανελλαδικών εξετάσεων για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το πρώτο μηχανογραφικό των μαθητών που θα δηλώσουν αποκλειστικά 10 τμήματα σχολών θα συμπληρωθεί τον Σεπτέμβριο της Γ΄ Λυκείου, όταν οι μαθητές θα έχουν οριστικοποιήσει την επιλογή Ομάδας Προσανατολισμού. Τα Λατινικά παραμένουν στη Γ΄ Λυκείου ως μάθημα επιλογής.

Το κυβερνητικό σχέδιο, παρά τις αντιδράσεις του εκπαιδευτικού κινήματος, μετατρέπει τη Γ΄ Λυκείου σε προπαρασκευαστική τάξη για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση, με τη γενική επιστημονική γνώση να τελειώνει πρόωρα στη Β΄ Λυκείου. Συνεπώς μειώνει οριστικά το Λύκειο κατά μία τάξη. Η γενική παιδεία περιορίζεται στη νεοελληνική γλώσσα, τα θρησκευτικά, τη φυσική αγωγή και ένα μάθημα επιλογής. Οι μαθητές θα διδάσκονται επιπλέον τα τρία εξάωρα μαθήματα της ομάδας προσανατολισμού, με αυξημένη ύλη από 30%-60% σε σχέση με το υπάρχον πρόγραμμα. Οι μαθητές, όχι μόνο θα στερούνται της απαραίτητης επιστημονικής γνώσης αλλά και θα αδυνατούν να παρακολουθήσουν και να εμπεδώσουν την αυξημένη ύλη, με αποτέλεσμα να είναι μαθηματικά βέβαιη η αποτυχία και η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου.

Επίσης, εντείνονται οι ταξικοί και εξεταστικοί φραγμοί για την απόκτηση του απολυτηρίου, αφού το 40% του βαθμού του απολυτηρίου θα προκύπτει από πανελλαδικού τύπου σε τέσσερα μαθήματα. Οι εξετάσεις θα διεξάγονται σε ομάδες σχολείων ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης, με θέματα εξωτερικά του σχολείου, με επιτηρητές και βαθμολογητές καθηγητές άλλων σχολείων της ομάδας. Το υπουργείο θα προχωρήσει σε αλλαγές στην Α΄ και Β΄ Λυκείου από το 2020-21, χωρίς –για ευνόητους λόγους– να έχει ανακοινώσει το περιεχόμενό τους.

Συναγερμός αγώνα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, πρώτη απάντηση αύριο

Οι μαθητές μέσω των μηχανογραφικών θα ταξινομούνται ταξικά σε τρεις κατηγορίες. Σε αυτούς που υπό το βάρος των οικονομικών δυσκολιών και των εξετάσεων θα επιλέξουν να μην συνεχίσουν στην τριτοβάθμια, σε αυτούς που θα προορίζονται για τα τμήματα χαμηλής ζήτησης με το απολυτήριο και σε αυτούς που θα δίνουν πανελλαδικές για τα τμήματα υψηλής ζήτησης.

Οι επικοινωνιακές δηλώσεις Γαβρόγλου, πως το νέο σύστημα πρόσβασης αποτελεί χτύπημα των φροντιστηρίων, είναι πανομοιότυπες με όλων των προηγούμενων υπουργών που επιχείρησαν το αντιδραστικό σχέδιο της διαμόρφωσης ενός μικρού, ταξικού, αριστοκρατικού Λυκείου με εκδίωξη των φτωχών και μορφωτικά αδύναμων μαθητών από αυτό. Η φροντιστηριοποίηση της Γ΄ Λυκείου, η αύξηση της ύλης, τα εξεταστικά πλέγματα για την απόκτηση του απολυτήριου θα αυξήσουν ραγδαία τα φροντιστήρια.

Εκτός από τον ταξικό διαχωρισμό των μαθητών του Γενικού Λυκείου, βαθαίνει ο διαχωρισμός του διπλού δικτύου μεταξύ ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, με επιτάχυνση της διαδικασίας μετατροπής των ΕΠΑΛ σε υποβαθμισμένη κατάρτιση. Η πρόβλεψη της κυβέρνησης για διατήρηση των ενδοσχολικών εξετάσεων για την απόκτηση του απολυτηρίου στα ΕΠΑΛ δεν αποτελεί «κοινωνική ευαισθησία» προς αυτούς τους μαθητές αλλά υποβάθμιση του απολυτηρίου. Η κυβέρνηση διακηρύσσει πως ο νέος τρόπος απόκτησης του απολυτήριου στα ΓΕΛ δίνει αξία και εγκυρότητα στον τίτλο, προκειμένου οι απόφοιτοι «να αναζητήσουν μια θέση στο δημόσιο ή και στον ιδιωτικό τομέα». Ταυτόχρονα, οι μαθητές των ΕΠΑΛ δεν θα μπορούν με το απολυτήριό τους να διεκδικήσουν την εισαγωγή τους σε τμήματα χαμηλής ζήτησης χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις. Συνεπώς, το απολυτήριο των ΕΠΑΛ σπρώχνει την πλειοψηφία στη μαθητεία και στα δίχρονα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης εντός των πανεπιστημίων, ενώ μόνο ένα 5% των αποφοίτων θα μπορεί, μέσω πανελλαδικών, να διεκδικήσει μία θέση στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Τα πρώτα μηχανογραφικά των 10 τμημάτων θα οδηγήσουν στον αγοραίο χωρισμό των πανεπιστημιακών τμημάτων «σε χαμηλής και υψηλής ζήτησης». Τμήματα και επιστημονικά αντικείμενα που δε θα προσελκύουν αρκετούς εισακτέους, θα έχουν ανοιχτό το ενδεχόμενο της κατάργησης. Σε συνδυασμό με τις αντιδραστικές αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση που ξεκίνησαν με τον νόμο Γαβρόγλου και θα ολοκληρωθούν τον Σεπτέμβριο του 2019, διαμορφώνεται το τοπίο σχολών, τμημάτων και πτυχίων πολλών ταχυτήτων.

Το νέο σύστημα της κυβέρνησης αποτελεί σημαντικό εργαλείο τόσο για τη μείωση του αριθμού των εκπαιδευτικών, όσο και για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολείων. Ο ασφυκτικός ελάχιστος αριθμός μαθητών που προβλέπεται για τη συγκρότηση τμημάτων ομάδων προσανατολισμού στα λύκεια θα οδηγήσει μικρά λύκεια σε κατάργηση, αφού δε θα συμπληρώνουν τον απαιτούμενο αριθμό μαθητών για τη συγκρότηση και των τεσσάρων ομάδων προσανατολισμού.

Το κυβερνητικό χρονοδιάγραμμα για ψήφιση του νόμου ως τα τέλη Μάρτη πρέπει να σημάνει συναγερμό στο εκπαιδευτικό κίνημα. Οι μαχητικές κινητοποιήσεις των μαθητών στην αρχή της χρονιάς και ο μεγαλειώδης Γενάρης της ελαστικής εργασίας, που αγκαλιάστηκε από τους φοιτητές, δείχνουν τον δρόμο και αποτελούν τον εφιάλτη της κυβέρνησης και των αστικών επιτελείων. Με πρώτο αγωνιστικό σταθμό μαθητών και εκπαιδευτικών αύριο Δευτέρα 18 Μάρτη, το μαχόμενο εκπαιδευτικό κίνημα θα πρέπει να κλιμακώσει τον αγώνα με γενικές συνελεύσεις στα σχολεία, στα εκπαιδευτικά σωματεία και στους συλλόγους γονέων για να μη φτάσει στη βουλή το τερατούργημα της κυβέρνησης για να ανατραπούν τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα κυβέρνησης, ΕΕ, ΟΟΣΑ, κεφαλαίου.

Πριν