Διαβάστε για τα ψεύτικα ρεπορτάζ πρώην συνεργάτη του Spiegel και πώς ορισμένα από αυτά αφορούσαν την Κούβα

Το σκάνδαλο με τα πολλά ψεύτικα ρεπορτάζ που δημοσιεύθηκαν στο έγκυρο γερμανικό περιοδικό Der Spiegel επηρεάζει και την Κούβα, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Prensa Latina. Το περιοδικό Der Spiegel δημοσίευσε το σκάνδαλο στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας (σ.σ περίπου μια εβδομάδα πριν το τέλος του 2018), εξηγώντας στους αναγνώστες του ότι η δημοσιογραφική απάτη «μεγάλης κλίμακας» που διαπράχθηκε από έναν συντάκτη αποκαλύφθηκε μετά από διεξοδική εσωτερική έρευνα.

 Ο Κλάας Ρελότιους

Σύμφωνα με το περιοδικό, ο Κλάας Ρελότιους, 33 ετών, ο οποίος έχει γράψει περίπου 60 άρθρα για το περιοδικό από το 2011, παραδέχθηκε ότι σε 14 από αυτά υπάρχουν τμήματα

«εντελώς επινοημένα ή διανθισμένα με παραποιημένα αποσπάσματα ή άλλα αποκυήματα φαντασίας»

Σύμφωνα με τις έρευνες του PL, ο Ρελότιους ταξίδεψε τον Φλεβάρη και τον Μάρτη του 2013 στην Κούβα με σκοπό να ερευνήσει για διάφορα άρθρα και ρεπορτάζ.  Το ταξίδι χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Χάιντς Κουν, οντότητα της κυβέρνησης του ομοσπονδιακού κρατιδίου της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας, υπό την προεδρία του σημερινού πρωθυπουργού χριστιανοδημοκράτη Άρμιν Λάσετ.

Μετά το ταξίδι του, που χρηματοδοτήθηκε με κεφάλαια που συγκεντρώθηκαν, ο Ρελότιους έγραψε ένα βιβλίο με περισσότερες από 600 σελίδες και κεφάλαια τιτλοφορημένα «Η επανάσταση πουλάει τα παιδιά της» και «Κάνοντας έρευνα σε μια δικτατορία».  Ούτε το ίδρυμα ούτε ο χριστιανοδημοκράτης Λάσετ σχολίασαν την υπόθεση Ρελότιους και την χρηματοδότηση μέχρι στιγμής.

Σύμφωνα με τον ρεπόρτερ Χουάν Μορένο, ο οποίος ανακάλυψε ένα από τα σοβαρότερα σκάνδαλα στην ιστορία της γερμανικής δημοσιογραφίας, ο πρώην συνάδελφός του Κλάας Ρελότιους φέρεται να παραποίησε τουλάχιστον ένα ρεπορτάζ για την Κούβα.  Ο Μορένο αναφέρεται σε ένα ρεπορτάζ σχετικά με τον «πρώτο οικονομικό σύμβουλο για τα δημοσιονομικά του νησιωτικού σοσιαλισμού» που δημοσιεύθηκε τον Σεπτέμβρη του 2013 στο συντηρητικό γερμανικό περιοδικό Cicero.

Σε ένα άρθρο σχετικό με το σκάνδαλο, ο Μορένο περιγράφει πώς του δημιουργήθηκαν αμφιβολίες σχετικά με τη σοβαρότητα της δουλειάς του Ρελότιους, όταν διάβασε αυτό το ρεπορτάζ για την Κούβα. «Διάβασα ένα δικό σας κείμενο (…) που αφορούσε τον υποτιθέμενο πρώτο οικονομικό σύμβουλο στη σοσιαλιστική Κούβα», έγραψε ο Μορένο.  Ο άντρας φέρεται να κέρδισε περίπου 20.000 δολάρια το εξάμηνο, και οι «λούστροι» έκαναν ουρά για να πάρουν τις συμβουλές του. «Σκέφτηκα: Λοιπόν, για να δούμε, θα είναι ότι οι λούστροι έχουν φορολογικά προβλήματα στην Κούβα;» λέει ο Μορένο.

Στο άρθρο, το οποίο είναι ακόμα αναρτημένο στη σελίδα του περιοδικού Cicero, ο Ρελότιους λέει ότι «από το γραφείο στο τραπέζι της κουζίνας προέκυψε μια ακμάζουσα κουβανική συμβουλευτική εταιρία».  «Μπορείτε να βυθιστείτε στην απόγνωση και μερικές φορές να δοκιμάσετε γλυκό, τον καπιταλισμό», πρόσθεσε ο Ρελότιους στο τυπικό λυρικό στυλ του.  Σύμφωνα με δημοσιεύματα διεθνών μέσων, ακόμα και ρεπορτάζ του Ρελότιους που προτάθηκαν για βραβεία δημοσιογραφίας, βρίσκονται τώρα υπό διερεύνηση.  Μεταξύ αυτών βρίσκονται κείμενα όπως «Ο τελευταίος μάρτυρας», σχετικά με έναν πολίτη των ΗΠΑ που φέρεται να παρακολουθεί μια εκτέλεση ως μάρτυρας, «Παιδιά λιονταριών», για δύο ιρακινά παιδιά που απήχθησαν και επανεκπαιδεύτηκαν από το ισλαμικό κράτος και «Αριθμός 440», σχετικά με δήθεν έγκλειστους στο κέντρο κράτησης των Ηνωμένων Πολιτειών στην παράνομη ναυτική βάση στο θύλακα του Γκουαντανάμο, έδαφος της Κούβας.

prensa-rebelde.blogspot.com

cubadebate.cu