του Γιάννη Νικολόπουλου

Σωστός πολίτης είναι ο ενημερωμένος πολίτης. Κάποιος το είπε, το έγραψε, δεν έχει σημασία. Πάντως, ισχύει. Και ισχύει δύο φορές, όταν διαβάζει κανείς δημοσκοπήσεις όπως αυτή που αναδημοσίευσε το left.gr από την εφημερίδα Αυγή.

Τίτλος της δημοσκόπησης «Περισσότερο Ευρωκοινοβούλιο στο ελληνικό πρόγραμμα θέλουν οι έλληνες πολίτες». Βασικό πόρισμα της δημοσκόπησης, που εμφανίζεται εμμέσως πλην σαφώς και ως προσωπική επιτυχία και δικαίωση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, είναι: «Σε ό,τι αφορά την πρόταση του Έλληνα πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα για ενεργότερη συμμετοχή του ΕΚ στον έλεγχο και την τήρηση της συμφωνίας δανεισμού της χώρας, η αποδοχή φτάνει το 61% (και ανεβαίνει στο 71% μεταξύ των ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ». Είναι όμως προφανές ότι και οι πολίτες, οι οποίοι ερωτήθηκαν και η ιστοσελίδα και η εφημερίδα, πολύ περισσότερο μάλλον ο ίδιος ο πρωθυπουργός, ο οποίος επιμένει στην πρότασή του – και μετά τη δημοσκόπηση, μάλλον θα επιμείνει περισσότερο… –  δεν διαβάζουν τις ανακοινώσεις του Κόμματος της Ευρωπαϊκής Αριστεράς, όπως τις αναδημοσιεύσει υιοθετώντας τες, η ιστοσελίδα του ΣΥΡΙΖΑ, και κυρίως τα πρακτικά και τις επίσημες αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και συγκεκριμένα των αρμόδιων Επιτροπών του. Και φυσικά για τους ερωτώμενους πολίτες, υπάρχει άλλοθι. Ίσως δεν έμαθαν από κάποια πηγή τα τεκταινόμενα. Για τους υπόλοιπους όμως και δεν ειδικά τον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση του, δικαιολογίες δεν υπάρχουν.

Γιατί πολύ απλά, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, και πιο συγκεκριμένα η αρμόδια για την περιφερειακή ανάπτυξη Επιτροπή έχουν ανοίξει τον ασκό του Αιόλου, εδώ και έναν μήνα, με μια απόφαση – προπομπό της εμπλοκής τους στο «ελληνικό πρόγραμμα» – Μνημόνιο 3, απόφαση η οποία προμηνύει τα χειρότερα για τον ενεργό ρόλο του θεσμού αυτού στο μνημονιακό καθεστώς της Ελλάδας.

Πιο συγκεκριμένα, η Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης, στη συνεδρίαση της 15ης Οκτωβρίου 2015, παίρνει την εξής, καταπληκτική, όσο και επικίνδυνη απόφαση. Στο σημείο 13, υποσημείωση 10, των πρακτικών, και με τον τίτλο «Διάφορα» – την καταχώνιασαν δηλαδή… – διαβάζουμε τα εξής : Ορισμός εισηγητή και σκιωδών εισηγητών για την παρακολούθηση της εφαρμογής της τροπολογίας του ΚΚΔ στο πλαίσιο των ειδικών μέτρων για την Ελλάδα». Πιο αναλυτικά, «οι συντονιστές (ενν. της Επιτροπής Περιφερειακής Ανάπτυξης) υπενθυμίζουν την πολύ ευρεία βάση στήριξης για την πρόσφατη τροπολογία στο πλαίσιο των ειδικών μέτρων για την Ελλάδα. Με βάση πρόταση του κ. Van Nistelrooij (σημ. προέρχεται από το Λαϊκό Κόμμα, άραγε η ΝΔ τι θα είχε να πει επ’ αυτού;), οι συντονιστές συμφωνούν ότι η επιτροπή πρέπει να ορίσει εισηγητή και σκιώδεις εισηγητές για την παρακολούθηση της επιτυχίας των αρμοδίων αρχών στην εφαρμογή αυτής της απόφασης. Υπογραμμίζουν ότι η πρωτοβουλία αυτή συνδέεται με άλλα βήματα (σημ. ποια άραγε;) για τον έλεγχο της επιτυχίας της πολιτικής συνοχής στην Ελλάδα, όπως η αντιπροσωπεία που θα αποστείλει η επιτροπή στη χώρα κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2016 (σημ. καλώς τα δεχτήκαμε!) και η πρόθεση τους να προσκαλέσουν στην επιτροπή για ανταλλαγή απόψεων τον αρμόδιο υπουργό για την εφαρμογή της πολιτικής συνοχής στην Ελλάδα».

Αντί άλλων σχολίων, παραθέτω, καταρχάς αυτούσια την καθυστερημένη αντίδραση του Κόμματος της Ευρωπαϊκής Αριστεράς, όπως αυτή αναδημοσιεύεται στις 19 Οκτωβρίου στην ιστοσελίδα του ΣΥΡΙΖΑ. Τίτλος : «Αντιδρά η ευρωομάδα της Αριστεράς στην κατ’ εξαίρεση εποπτεία της Ελλάδας από την Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης (REGI) του Ευρωκοινοβουλίου». Η ανακοίνωση έχει ως ακολούθως (έχουν διατηρηθεί οι υπογραμμίσεις της πηγής) : «Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε, κατά τη σύνοδο της Oλομέλειας που πραγματοποιήθηκε στις αρχές Οκτωβρίου, ειδικά μέτρα χρηματοδότησης της Ελλάδας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, με σκοπό τη διευκόλυνση εκταμίευσης των εν λόγω κεφαλαίων της συγχρηματοδότησης από την Ελλάδα, εν μέσω και της κρίσης ρευστότητας που αντιμετωπίζει. Οι Συντονιστές της Επιτροπής Περιφερειακής Ανάπτυξης (REGI) αποφάσισαν απροσδόκητα στις 15 Οκτωβρίου, μετά από πρόταση του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ),  για την Ελλάδα και μόνο την Ελλάδα, να οριστεί ένα από τα μέλη της ως «Ειδικός Εισηγητής» ( ‘Special Rapporteur’ ) με σκοπό να παρακολουθεί την υλοποίηση αυτών των ειδικών μέτρων, και συνεπώς να εποπτεύει έμμεσα την Ελλάδα. Ο Ευρωβουλευτής Younous Omarjee, μέλος της GUE/NGL, Αντιπρόεδρος της  Επιτροπής REGI και αρμόδιος Συντονιστής της Ευρωομάδας της Αριστεράς στο Coordinator’s meeting, κατήγγειλε κατηγορηματικά την απόφαση αυτή. Για τον Ευρωβουλευτή της GUE/NGL, η απόφαση αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα να ενσωματώσει και στην Πολιτική Συνοχής το ίδιο πνεύμα και λογική που διέπουν τον έλεγχο της εφαρμογής των «προγραμμάτων προσαρμογής» για την Ελλάδα, στο πλαίσιο της οικονομικής και δημοσιονομικής της εποπτείας.

Ο Αντιπρόεδρος της Επιτροπής REGI, θεωρεί αδιανόητο το γεγονός ότι η Ελλάδα μπορεί να μπει στη μαύρη λίστα και να εποπτεύεται με αυτόν τον τρόπο. Η Ελλάδα πάντα εξαντλούσε τα διαθέσιμα κονδύλιά της και οι δυσκολίες απορρόφησης που αντιμετωπίζει αυτή την στιγμή οφείλονται στην έλλειψη ρευστότητας, που προκύπτει από τις πολιτικές κυρώσεις εις βάρος της.  Ως εκ τούτου, τίποτα δε μπορεί να δικαιολογήσει περαιτέρω αυτόν τον τρόπο μεταχείρισης, εκτός από τη διατήρηση μιας ειδικής μεταχείρισης για την Ελλάδα. Τέλος, ο Younous Omarjee υπενθύμισε ότι γενικοί κανόνες ελέγχου και παρακολούθησης εφαρμογής μέτρων για την εκταμίευση κονδυλίων, υπήρχαν ήδη εντός των ευρωπαϊκών κανονισμών, για όλες τις ευρωπαϊκές περιφέρειες, και ότι, η ειδική μεταχείριση της Ελλάδας δημιουργεί απορίες».

Η λαϊκή παροιμία είναι εξαιρετικά εύστοχη και ανταποκρίνεται σε αυτό που συντελείται στις Βρυξέλλες και το Στρασβούργο. Ο ΣΥΡΙΖΑ και η κυβέρνηση Τσίπρα «πάνε για μαλλί και βγαίνουν κουρεμένοι» με την εμπλοκή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Μνημόνιο 3. Γιατί το καθεστώς πρόσθετης, ειδικής και σκληρής επιτήρησης, το οποίο εισάγεται με την παραπάνω απόφαση, όχι απλώς καταστρατηγεί και παραβιάζει, όπως λέει και η ανακοίνωση του Κόμματος της Ευρωπαϊκής Αριστεράς «τους γενικούς κανόνες» ή θέτει σε ουσιαστικό κίνδυνο κονδύλια που υποτίθεται ότι είναι εκτός του στενού πλαισίου χρηματοδότησης του Μνημονίου 3, αλλά αποκαλύπτει εύγλωττα και ξεκάθαρα τη μοίρα που επιφυλάσσεται στη χώρα από όλους τους υποτιθέμενους ευρωπαίους «εταίρους», με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να προσθέτει απλώς το φύλλο συκής της δημοκρατικής νομιμοποίησης του οργάνου – ας μην το αναλύσουμε περισσότερο… –  σε πανευρωπαϊκό πεδίο και επίπεδο. Είναι επίσης ξεκάθαρο, παρά την αμήχανη και ασθμαίνουσα καταγγελία του Κόμματος της Ευρωπαϊκής Αριστεράς – την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ απλώς αναδημοσίευσε… –  ότι η απόφαση της Επιτροπής είναι άμεσα εφαρμόσιμη και οδηγεί στη στοίχιση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου όχι με την πλευρά μιας Ελλάδας, πιο συγκεκριμένα μιας κυβέρνησης που αναζητά χωρίς αποτέλεσμα συμμάχους στην «ευρωπαϊκή οικογένεια», αλλά με την πλευρά των δανειστών και μάλιστα με τον πλέον σκληρό, αδίστακτο και πιεστικό μηχανισμό και πρόσωπο τους. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επομένως προστίθεται στην τρόικα που έγινε κουαρτέτο (ΕΚΤ – ΔΝΤ – Ε.Ε. – ESM) και σπεύδει να προετοιμάσει το έδαφος, που φαντάζει ναρκοπέδιο για την ελληνική πλευρά, ενός ασφυκτικού, δημοσιονομικού κλοιού που πια περιλαμβάνει το σύνολο των εκπορευόμενων από την Ευρώπη προς την Ελλάδα κονδυλίων. Υπενθυμίζεται, για την πληρότητα του τοπίου, ότι δίπλα σε αυτούς τους «θεσμούς», έχουν στοιχηθεί εδώ και καιρό, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, στο ειδικό πεδίο της περίθαλψης, και ο ΟΟΣΑ με την περιβόητη εργαλειοθήκη του για τις εργασιακές σχέσεις και τα επαγγέλματα.

Αλήθεια, μετά από όλα αυτά, το Μέγαρο Μαξίμου όντως θα επιμείνει στην πρόταση του, που μάλιστα έγινε δεκτή με… ενθουσιασμό – τώρα, καταλαβαίνουμε τον λόγο – από τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Μάρτιν Σουλτς, για την εμπλοκή του οργάνου στο Μνημόνιο 3;

rproject