ΑΣΘΕΝΟΦΟΡΑ

Του Γιάννη Μπασκάκη

Είναι από τα τραγικά περιστατικά που μπορεί να συμβαίνουν καθημερινά δίπλα μας, χωρίς να μάθουμε γι΄ αυτά ποτέ. Είναι από τις περιπτώσεις που μια ζωή μπορεί να χαθεί εξαιτίας μιας ολιγόλεπτης καθυστέρησης και η οποία θα είχε σωθεί, αν δεν βιώναμε την κατάρρευση του συστήματος Υγείας. Αυτό συνέβη στην περίπτωση 40χρονου Νιγηριανού που ξεψύχησε, πληρώνοντας με τη ζωή του την έλλειψη ασθενοφόρων και πληρωμάτων διασωστών στο ΕΚΑΒ.

Ο Νιγηριανός ήταν παλιός μετανάστης στην Ελλάδα, που είχε στη συνέχεια μετοικίσει στη Γερμανία. Εκεί είχε ξεκινήσει μια νέα ζωή, είχε αποκατασταθεί επαγγελματικά και κατοικούσε με την οικογένειά του. Επαγγελματικοί ήταν οι λόγοι που τον οδήγησαν στην Αθήνα την περασμένη εβδομάδα, όπου -σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.»- βρέθηκε για κάποια εμπορική συμφωνία. Φιλοξενούνταν στο σπίτι ενός φίλου, ώσπου στις δύο μετά τα μεσάνυχτα της περασμένης Κυριακής για κακή του τύχη έπαθε κρίση άσθματος.

Ο φίλος του ειδοποίησε το ΕΚΑΒ, αλλά η απάντηση που πήρε ήταν ότι δεν υπήρχε διαθέσιμο ασθενοφόρο. Οι δύο άνδρες βγήκαν στον δρόμο για να ψάξουν ταξί, αλλά δεν έβρισκαν κι έτσι αποφάσισαν να καλέσουν κάποιον γνωστό τους να τους μεταφέρει με το ιδιωτικό του αυτοκίνητο στο νοσοκομείο. Ο χρόνος που χάθηκε, μέχρι το αυτοκίνητο να έρθει να τους παραλάβει, ήταν πολύτιμος. Ο Νιγηριανός ξεψύχησε κατά τη διάρκεια της διαδρομής. Σύμφωνα με πληροφορίες, είχε βγάλει εισιτήριο, για να επιστρέψει τις επόμενες μέρες στην οικογένειά του…

Οπως ενημέρωσε τους φίλους του Νιγηριανού ο γιατρός στο νοσοκομείο, η κρίση άσθματος έπρεπε να είχε αντιμετωπιστεί στα πρώτα 45 λεπτά από το ξέσπασμά της. Τελικά, το ασθενοφόρο έφτασε μία ώρα μετά την κλήση στη διεύθυνση, όπου σημειώθηκε το περιστατικό, χωρίς να βρει κάποιον εκεί.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, πρέπει να υπάρχει 1 ασθενοφόρο για 25.000-30.000 κατοίκους, μόνο για τα επείγοντα περιστατικά. Στην Αττική όμως υπάρχουν περίπου 70 ασθενοφόρα για 5 εκατ. κατοίκους (δηλαδή 1 όχημα ανά 71.500 κατοίκους)! Στην πρωινή και την απογευματινή βάρδια κατά τους καλοκαιρινούς μήνες τα οχήματα που βρίσκονται στους δρόμους της Αθήνας περιορίζονται περίπου σε 50-60 ασθενοφόρα, ενώ το βράδυ μόλις και μετά βίας κυκλοφορούν 25-30.

Μάλιστα, τα οχήματα αυτά δεν επιφορτίζονται μόνο με τα επείγοντα, αλλά κάνουν και διακομιδές ασθενών σε άλλα νοσοκομεία για επανεξέταση ή στο σπίτι τους. Η κατάσταση έχει επιδεινωθεί πολύ περισσότερο μετά τη διαθεσιμότητα των οδηγών των νοσοκομείων, αφού όλες οι αρμοδιότητές τους έχουν μεταφερθεί στο ΕΚΑΒ. Σήμερα έχουν ενταχθεί στο Εθνικό Κέντρο Αμεσης Βοήθειας περίπου 600 νοσοκομειακοί οδηγοί πανελλαδικά και περίπου 130-140 στην Αθήνα, όμως -σύμφωνα με τους διασώστες- δεν λύνεται το πρόβλημα των πολυάριθμων διακομιδών, αφού πλέον τα πληρώματα του ΕΚΑΒ έχουν αναλάβει και μεταφορές που σχετίζονται με αιμοδοσίες, μεταμοσχεύσεις, ακόμα και… τροφοδοσία.

Οι ελλείψεις λοιπόν ασθενοφόρων και πληρωμάτων διασωστών, σε συνδυασμό με την αύξηση των κλήσεων βοήθειας την περίοδο της κρίσης, δημιουργούν κενά στην εξυπηρέτηση των ασθενών. Τα ασθενοφόρα πασχίζουν να καλύψουν τα κενά αυτά, διανύοντας μακρινές αποστάσεις εκτός του τομέα τους, με αποτέλεσμα να καθυστερούν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον κίνδυνο της ζωής του ασθενή.

Πηγή – εφ. των συντακτών