by To Skouliki Tom

Αγαπητέ μοναδικέ αναγνώστη,

Θα μοιραστώ μια ιστορία μαζί σου. Μια ιστορία γεμάτη αίμα, δάκρυα, ιδρώτα και μπόλικη λογοκρισία. Η σημερινή ιστορία είναι μία από τις πολλές ιστορίες που αποδεικνύουν πως όταν μια πολυεθνική θέλει να λογοκρίνει κάτι, το facebook θα συνωμοτήσει για να το κάνει πραγματικότητα. Αυτός ο Κοέλιο έχει κάνει μεγάλη ζημιά.

Η ιστορία μας ξεκινάει από ένα ελληνικό blog με το όνομα playmobilism.blogspot.gr και τη σελίδα Playmobilism στο facebook. Στη σελίδα αυτή ένας blogger αναρτούσε φωτογραφίες τις οποίες δημιουργούσε χρησιμοποιώντας φιγούρες της Playmobil με στόχο τον σχολιασμό και τη σάτιρα της σύγχρονης ελληνικής πολιτικής σκηνής και κοινωνίας.

Μη μπεις στον κόπο να αναζητήσεις το blog και τη σελίδα, μοναδικέ αναγνώστη. Δεν υπάρχουν πια. Μια ωραία πρωία το facebook αποφάσισε να κατεβάσει τη σελίδα Playmobilism έπειτα από αίτημα της εταιρείας Playmobil με τον ισχυρισμό

α) ότι χρησιμοποιούσε τη λέξη “Playmobil” στο όνομα της σελίδας δημιουργώντας τη λανθασμένη εντύπωση ότι πρόκειται για εγκεκριμένες φωτογραφίες από την Playmobil και
β) ότι το περιεχόμενο των φωτογραφιών εναντιωνόταν στις οδηγίες της εταιρείας περί τροποποίησης των φιγούρων – against their (customizing) guidelines.

Με το ίδιο σκεπτικό η εταιρεία απαίτησε από τον blogger να αλλάξει και το όνομα του blog, πράγμα που συνέβη και σωστά συνέβη, αφού η χρήση του ονόματος μπορεί όντως να θεωρηθεί ότι έθιγε το κύρος της εταιρείας, οπότε και το blog μετονομάστηκε σε plasticobilism.blogspot.gr. Τώρα ναι. Τώρα μάλιστα. Τώρα, μοναδικέ αναγνώστη, μπορείς να μπεις στο blog και τη σελίδα Plasticobilism και να θαυμάσεις τα έργα του blogger.

Αλλά ας επιστρέψουμε στην ιστορία μας για να δούμε τί λένε αυτές οι ρημάδες οδηγίες για την τροποποίηση των φιγούρων που έχει αναρτήσει η Playmobil Hellas στην ιστοσελίδα playmobil.gr (για να δείτε τις οδηγίες πατήστε Πληροφορίες -> Κατευθυντήριες γραμμές Geobra για την τροποποίηση φιγούρων και εξαρτημάτων PLAYMOBIL):

 
Θα κινηθούμε εναντίων κάθε τροποποίησης της φιγούρας PLAYMOBIL που κοινοποιείται δημόσια, αν περιέχει κάτι από τα ακόλουθα:
  • Οποιοδήποτε φυλετική διάκριση
  • Περιεχόμενο που χρησιμοποιείται για πολιτικές δηλώσεις
  • Περιεχόμενο ακατάλληλο για παιδιά
  • Εξτρεμιστικό περιεχόμενο κάθε είδους
  • Επιθετικό περιεχόμενο και αντίστοιχο περιεχόμενο που σχετίζεται με πόλεμο και βία.
  • Περιεχόμενο και μορφές που βλάπτουν τα παιδιά.

Σε αυτό το σημείο της ιστορίας, η αδελφή ψυχή Μούτζα I Willi Am έχει μερικές ενστάσεις. Πρώτον, δεν έχει αποφασιστεί ακόμα αν το facebook είναι ιδιωτική ή δημόσια προβολή. Δεύτερον, οι φιγούρες στις φωτογραφίες που δημιουργεί ο blogger δεν τροποποιούνται, αφού η αλλαγή μαλλιών και αξεσουάρ δεν θεωρούνται τροποποίηση. Τρίτον και γελοιότερον, η Playmobil μιλάει για περιεχόμενο που σχετίζεται με πόλεμο ή βία τη στιγμή που οι μισές φιγούρες που κατασκευάζει είναι πόλεμος ή βία – ιππότες, ληστές τραπεζών, καουμπόι, πειρατές, ματάδες, ρωμαϊκές λεγεώνες κτλ. 

Επομένως, εφόσον η Playmobil προτίθεται να κινηθεί εναντίον οποιουδήποτε τροποποιεί και εκθέτει δημόσια φιγούρες με επιθετικό περιεχόμενο – όπως κατηγορεί τον blogger -, κανονικά θα έπρεπε να κινηθεί και εναντίον του εαυτού της.

Από την άλλη, εάν δεχτούμε ότι το facebook αποτελεί ιδιωτική προβολή τότε η δράση του blogger έγκειται σε επόμενη παράγραφο των οδηγιών που αναφέρει πως “Η προσαρμογή ιδιωτικά θεωρείται ως επί το πλείστον αποδεκτή, συγκεκριμένα λαμβάνοντας υπόψη τις δραστηριότητες των PLAYMOBIL funs, υπό την προϋπόθεση ότι τα οικονομικά μας συμφέροντα παραμένουν ανεπηρέαστα. Για παράδειγμα, προσαρμοσμένες φιγούρες PLAYMOBIL δεν πρέπει να πωλούνται”, οπότε ο blogger είναι πλήρως καλυμμένος. Όχι μόνο δεν πλήττει οικονομικά την εταιρεία με τις φωτογραφίες του αλλά αντίθετα την ενισχύει, αφού όλες οι φιγούρες που χρησιμοποιεί είναι αγορασμένες από τον ίδιο.

Σε κάθε περίπτωση, ενδιαφέρον επίσης αποτελεί το γεγονός ότι αν κάποιος μπει στην ιστοσελίδα της εταιρείας σε άλλες χώρες, όπως πχ στην Αγγλία, οι οδηγίες δεν έχουν καμία σχέση με τις οδηγίες στο ελληνικό site, αφού δεν αναφέρεται πουθενά τίποτα για εξτρεμιστικό περιεχόμενο, πολιτικές δηλώσεις ή πόλεμο. 

Η ελληνική ιστοσελίδα όχι μόνο άργησε να αναρτήσει τις οδηγίες (οι οδηγίες αναρτήθηκαν μόλις τον Ιανουάριο του 2014 και μπορείτε να δείτε πώς ήταν η ελληνική ιστοσελίδα πριν ΕΔΩ) αλλά κι όταν το έκανε, τις ανάρτησε εντελώς διαστρεβλωμένες. Σε όλα του αντιδραστικός αυότς ο Έλληνας. Μην τυχόν και του πουν ότι υποτάχθηκε στις επιταγές της μαμάς εταιρείας.

Νομίζω ότι είναι ξεκάθαρο, αγαπητέ αναγνώστη, πως εδώ έχουμε να κάνουμε με ζήτημα ελευθερίας λόγου κι έκφρασης. Δεν είναι δυνατόν μια εταιρεία να λογοκρίνει έναν blogger επειδή χρησιμοποιεί τα προϊόντα της για να κάνει πολιτικό σχολιασμό ή σάτιρα. Aπό τη στιγμή που ένα αντικείμενο είναι ιδιοκτησία κάποιου μπορεί να κάνει ό,τι θέλει με αυτό. 

ε αυτό μάλλον συμφωνεί μαζί μου και ο καλός φίλος Άκρατος που τις προηγούμενες ημέρες ανέδειξε με πείσμα την παραπάνω ιστορία στο facebook με κείμενό του (exitnews.gr/playmobil-opos-logokrisia/), από το οποίο κι άντλησα τις περισσότερες από τις παραπάνω πληροφορίες που ανέφερα. Έκανε αξιοθαύμαστη έρευνα για το θέμα.

Ευτυχώς, η ιστορία μας δε σταματά εδώ, αφού έπειτα από επίμονες προσπάθειες του blogger να επικοινωνήσει με την Playmobil Hellas, από όπου και δεν πήρε καμιά συγκεκριμένη απάντηση παρά μόνο αοριστίες, επικοινώνησε απευθείας με τη μαμά γερμανική εταιρεία η οποία και του απάντησε ότι αφαιρώντας τη λέξη playmobil και βάζοντας disclaimer ότι το blog και η σελίδα δεν έχουν καμία σχέση με την εταιρεία, αίρουν την απαγόρευση περί μη επιθυμητού περιεχομένου, δεν επιθυμούν την αφαίρεση κάποιος φωτογραφίας από το blog ή τη σελίδα, ζητούν συγγνώμη για το κλείσιμο της πρώτης σελίδας και έχουν ήδη κάνει αίτηση στο facebook να την ξανανοίξει.

Κάπου εδώ, μοναδικέ αναγνώστη, λαμβάνει τέλος αυτή η όμορφη ιστορία. Ελπίζω να σου άρεσε και να την κοινοποιήσεις. Εγώ τη δημοσίευσα, γιατί έχω την τύχη να γνωρίζω τον blogger και τον Άκρατο που μου γνωστοποίησαν το θέμα αλλά νομίζω ότι αποτελεί κι ένα καλό παράδειγμα που δείχνει ότι η επιμονή και η αγάπη ενός ανθρώπου για αυτό που κάνει μπορεί να κάμψει την αντίσταση ακόμα και μιας πολυεθνικής. Ακόμα και του facebook. 

Με υπόγεια διάθεση,

To Skouliki Tom

Για περισσότερες ιστορίες λογοκρισίας κάνε like στη σελίδα μας facebook.com/TheThreeMooges