Jan Baptist_Weenix, Προσωπογραφία του René Descartes (λεπτομέρεια με παρεμβάσεις)

Ένα από τα μεγαλύτερα προβήματα της φιλοσοφίας του Ντεκάρτ, θεμελιωτή της νεωτερικής φιλοσοφίας του υποκειμένου, είναι η σύνδεση σώματος και ψυχής, ύλης και πνεύματος. Ο ριζικός διαχωρισμός τους θέτει στον Ντεκάρτ το αμείλικτο ερώτημα της καθημερινής πραγματικότητας: αν σώμα και ψυχή είναι άλλης φύσεως, πώς βρίσκονται ενωμένα στον καθέκαστο άνθρωπο που παρατηρούμε; Ο Ντεκάρτ, ως γνωστόν, απάντησε στην πρόκληση με την επινόηση του κωναρίου, ενός αδένα, την ύπαρξη του οποίου τοποθέτησε στο κέντρο του εγκεφάλου. Και πάλι, καταλαβαίνει εύκολα κανείς, το πρόβλημα δεν λύνεται, καθώς αν υπάρχουν μόνο πράγματα της ύλης και πράγματα του πνεύματος, το κωνάριο αναγκαστικά θα είναι ένα από τα δύο, οπότε και το ζήτημα της άρσης του δυισμού επανέρχεται εκ νέου.

Θυμήθηκα το ζήτημα του κωναρίου κατά την προ ημερών εξαγγελία του πρωθυπουργού για ελεύθερο ασύρματο ίντερνετ σε όλους. Και το θυμήθηκα όχι μόνο γιατί το Wi-Fi θα αποτελούσε μια πνευματώδη επίλυση του προβλήματος του Ντεκάρτ, σε κάποιο γεύμα φιλοσοφούντων εν ευφορία, αλλά γιατί όπως το κωνάριο έτσι και η συγκεκριμένη εξαγγελία καταδεικνύει, με τον ακριβώς αντίθετο τρόπο απ’ ότι το κωνάριο, ένα από τα κύρια προβλήματα της κυβερνητικής πολιτικής: την σύνδεση παροχολογικών εξαγγελιών με το σχέδιο άσκησης πολιτικής. Όταν η πολιτική γίνεται διαχείριση, εκ των προτέρων και εκ των έξω υπαγορευμένων στρατηγικών, ακόμη και η παροχολογία εκτρέπεται σε μια αμήχανη αϋλικότητα. Το ’68 οι εξεγερμένοι φοιτητές αναρωτιόνταν «πώς είναι δυνατό να ερωτευτείς έναν ρυθμό ανάπτυξης 5%». Σήμερα, μετά το πάρτυ, που θα πρέπει να αρκεστεί κανείς στο διαστροφικά ερωτικό πρωτογενές πλεόνασμα, η συνοδεία του Wi-Fi, ενός δεύτερου τίποτα που προστίθεται στο πρώτο, δείχνει απλώς την ανυπαρξία τόσο της παροχής όσο και της πολιτικής. Το πρόβλημα δηλαδή δεν είναι τίνος μετέχει η εξαγγελία, ενός συνεκτικού πολιτικού σχεδίου ή μιας ανόητης υποσχολογίας, αλλά ότι τόσο η πολιτική όσο και η παροχολογία έχουν αποϋλοποιηθεί.

Πηγή : Τεχνηέντως