85Της Χαράς Τζαναβάρα

41 τράπεζες δεν δίνουν νέα δάνεια.

Οι εργολάβοι θέλουν να φορτώσουν τα βάρη στο Δημόσιο

Χρηματοδοτικό κενό 2,2 δισ. ευρώ πρέπει να καλύψει το Δημόσιο την επόμενη διετία για να προχωρήσουν οι αυτοκινητόδρομοι και να παραδοθούν τα έργα στα τέλη του 2015. Η κύρια αιτία της «μαύρης τρύπας» είναι η άρνηση των 41 τραπεζών να συνεχίσουν τη δανειοδότηση των εργολάβων, ενώ ορισμένες, κυρίως ξένες, ετοιμάζονται να αποχωρήσουν. Το κενό σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο είναι σημαντικό και οι εργολάβοι πιέζουν να φορτώσουν τα βάρη στο Δημόσιο, αλλά αυτό σημαίνει ότι οι αυτοκινητόδρομοι θα μετατραπούν σε κλασικό δημόσιο έργο, παραβιάζοντας βασικούς όρους του διαγωνισμού που προβλέπει συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων. Η εξέλιξη αυτή προβληματίζει τις Βρυξέλλες και φαίνεται ότι είναι η βασική αιτία για την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδης επέστρεψε με άδεια χέρια, χωρίς να διαπιστώσει το θετικό κλίμα που είχε μεταφέρει ο πρωθυπουργικός απεσταλμένος Ευθύμιος Βιτάλης ο οποίος είχε προηγηθεί. Στους αυτοκινητόδρομους, και παρά το γεγονός ότι τα έργα έχουν σταματήσει από την άνοιξη του 2011, συνεχίζεται κανονικά ο χορός εκατομμυρίων προς τους εργολάβους.

Η κρατική συμμετοχή που προβλέπουν οι συμβάσεις του 2007 ανέρχεται σε 963,6 εκατ. ευρώ και έχουν δοθεί 817,4 εκατ., παρόλο που τα έργα έχουν υλοποιηθεί από 17% έως 70%.

Οι πρόσθετες αποζημιώσεις, λόγω καθυστερήσεων του Δημοσίου (!), που είχαν συμφωνηθεί τον περασμένο Απρίλιο ανέρχονται σε 353,3 εκατ. και έχουν καταβληθεί 140,8 εκατ. χωρίς την ουσιαστική επανεκκίνηση έργων.

odos-dromos-ethiki-exodos-280x250Οι εργολάβοι διεκδικούν πρόσθετες αποζημιώσεις 120,6 εκατ. ευρώ, με σύμφωνη γνώμη του ανεξάρτητου συμβούλου που έχει αναλάβει την επίβλεψη των έργων για λογαριασμό του Δημοσίου. Επιπλέον θα προσφύγουν τα δικαστήρια διεκδικώντας άλλα 246 εκατ. ευρώ.

Το ζητούμενο είναι το «μπάλωμα της τρύπας» και μάλιστα μέσα στον Σεπτέμβριο, αφού η κυβέρνηση επείγεται να ξεκινήσουν όλα τα εργοτάξια ώς το τέλος του χρόνου. Τέσσερις είναι οι βασικές πηγές εξασφάλισης πόρων:

• Οι οδηγοί μέσα από τα έσοδα των διοδίων τα οποία την τελευταία πενταετία έδωσαν στους εργολάβους πάνω από ένα δισ. ευρώ. Ηδη τα πρώτα εργοτάξια που άρχισαν να λειτουργούν στους αυτοκινητόδρομους αφορούν την κατασκευή νέων σταθμών είσπραξης. Πρόκειται για πλευρικά διόδια με τα οποία θα χαρατσωθούν οι οδηγοί που μπαίνουν από ενδιάμεσους οδικούς κόμβους αλλά και σταθμούς εξόδου, όπως αυτά στον Ισθμό που θα λειτουργήσουν και στο ρεύμα Αθηνών-Κορίνθου. Εξετάζεται το αίτημα των εργολάβων για αύξηση τιμών.

• Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, από όπου λέγεται ότι έχουν εξασφαλιστεί περίπου 250 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τα υπόλοιπα της προβλεπόμενης κρατικής συμμετοχής και των νέων οφειλών από τη συμφωνία του τότε αρμόδιου υπουργού Κωστή Χατζηδάκη με τους εργολάβους.

• Το ΕΣΠΑ από όπου αναζητούνται 600 εκατ. ευρώ μέσα από περικοπές ή και καταργήσεις έργων, προφανώς στο πλαίσιο της… κινητικότητας!

• Χαμηλότοκο δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Οι εργολάβοι έχουν προτείνει επίσης την επέκταση της 30χρονης σύμβασης παραχώρησης για μια τριετία, ώστε να καλύψουν το χρηματοδοτικό κενό που υποστηρίζουν ότι δημιουργείται με τα νέα δεδομένα. Το αίτημα, που δεν έχει απορριφθεί, αφορά κυρίως την Ολυμπία οδό, όπου έχει προκύψει ενδοεταιρικός πόλεμος μετά την άρνηση της Ε.Ε. για χρηματοδότηση των έργων μετά την Πάτρα. Το τμήμα Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα είχε αναλάβει ο «Ακτωρ» του ομίλου Μπόμπολα και η ουσιαστική κατάργησή του τον θέτει εκτός έργου, αφού στην Κορίνθου-Πατρών έχει αναλάβει μόνο ένα κομμάτι κοντά το Αίγιο. Πέρα από την έλλειψη κονδυλίων, στο συγκεκριμένο έργο υπάρχει θέμα ανασχεδιασμού στην περιοχή του Καϊάφα, λόγω της απόρριψης από το ΣτΕ και την Ε.Ε. της αρχικής μελέτης που προέβλεπε διέλευση από τον προστατευόμενο υγρότοπο!. Η λύση της ανατολικής παράκαμψης θα αυξήσει τον προϋπολογισμό κατά 100 εκατ. ευρώ, που θα καταβληθούν αποκλειστικά από το Δημόσιο.

Πηγή : εφ. των συντακτών