Πηγές : Τύπος της Κυριακής, Έθνος της Κυριακής ( Διονυσία Λαγού)


Το πυροσβεστικό σώμα αντιμετωπίζει τεράστιες ελλείψεις σε εναέρια και επίγεια μέσα αλλά και σε ανθρώπινο δυναμικό δημιουργώντας ένα εκρηκτικό μείγμα για την επιχειρησιακή της ετοιμότητα.

Το πρώτο κρας τεστ για τη φετινή αντιπυρική περίοδο στη μεγάλη πυρκαγιά στη Λαυρεωτική (υπό δύσκολες συνθήκες, είναι η αλήθεια) ήταν οδυνηρό και -όπως εκτιμούν στελέχη της Πυροσβεστικής που γνωρίζουν από πρώτο χέρι το πρόβλημα- προάγγελος του τι θα επακολουθήσει εάν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα και αποφάσεις.

Τα δάση της Ελλάδας κινδυνεύουν να γίνουν στάχτη, καθώς ελικόπτερα που αγοράστηκαν εκατ. ευρώ είναι καθηλωμένα από το 2009 και οι χειριστές τους παραμένουν ανενεργοί, γιατί τα πτυχία τους έπαψαν να είναι σε ισχύ

Ανοχύρωτη είναι και φέτος η Ελλάδα στην πρόληψη και καταστολή των δασικών πυρκαγιών. Το Πυροσβεστικό Σώμα αντιμετωπίζει τεράστιες ελλείψεις σε εναέρια και επίγεια μέσα, αλλά και σε ανθρώπινο δυναμικό. Τα πέντε ελικόπτερα της Υπηρεσίας Εναέριων Μέσων του Πυροσβεστικού Σώματος (ΥΕΜΠΣ), 2 Super Puma (2002) και 3 ΒΚ-117 (2004), για την αγορά των οποίων δαπανήθηκαν 45 εκατ. ευρώ, είναι καθηλωμένα από το 2009.
Σύμφωνα με την Πυροσβεστική, η νατοϊκή υπηρεσία NAMSA, η οποία έχει αναλάβει την επισκευή και τη συντήρηση των 5 ελικοπτέρων, έχει επισκευάσει ένα ΒΚ-117 και μέχρι το τέλος του μηνός θα είναι έτοιμο και ένα Super Puma.

Την ίδια ώρα, οι 15 αξιωματικοί και υπαξιωματικοί χειριστές τους, οι οποίοι εκπαιδεύτηκαν στη Σχολή της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας (ΟΑ) και η εκπαίδευσή τους στοίχισε πάνω από 15 εκατ. ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο, παραμένουν στην υπηρεσία ανενεργοί, διότι δίχως ώρες πτήσης τα πτυχία τους έπαψαν να είναι σε ισχύ και απαιτείται επαναπιστοποίησή τους και νέα δαπάνη.

Προβλήματα με τη συντήρηση

Δωρεάν γινόταν όλα τα χρόνια η τεχνική υποστήριξη των ελικοπτέρων της ΥΕΜΠΣ, στα υπόστεγα της τότε κρατικής Ολυμπιακής και από τους τεχνικούς της. Το 2009, όταν πουλήθηκε η Ολυμπιακή στον όμιλο MIG, η συντήρηση των αεροσκαφών δόθηκε με απευθείας ανάθεση από το υπ. Προστασίας του Πολίτη στην εταιρεία ICSS S.A., αλλά ανακλήθηκε το 2010, ενώ το Ελεγκτικό Συνέδριο κήρυξε παράνομη τη σύμβαση. Μάλιστα, η ανάθεση εγείρει πολλά ερωτηματικά, μια και η εταιρεία δεν διέθετε άδεια για παροχή υπηρεσιών συντήρησης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Επίσης, τα δικαιώματα της βιβλιογραφίας τεχνικής υποστήριξης είχαν δοθεί από την κατασκευάστρια εταιρεία σε άλλο αντιπρόσωπο στη χώρα μας.

Στο μικροσκόπιο της Εισαγγελίας Οικονομικού Εγκλήματος βρίσκεται η υπόθεση της ενοικίασης και της συντήρησης των εναέριων μέσων του Πυροσβεστικού Σώματος από τον Μάρτιο του 2011, οπότε ασκήθηκε ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος σε 29 άτομα.

Η δικογραφία διαβιβάστηκε στη Βουλή και αφορούσε την υπερτιμολόγηση μίσθωσης 5 πυροσβεστικών ελικοπτέρων της αμερικανικής εταιρείας Erickson Air-Crane, προκειμένου να διερευνηθούν τυχόν ευθύνες του πρώην αναπληρωτή υπουργού Δημόσιας Τάξης, Χρήστου Μαρκογιαννάκη.

Τον Φεβρουάριο του 2012 ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Αθανάσιος Κατσιρώδης διαβίβασε στη Βουλή το β’ σκέλος της δικογραφίας που αφορούσε την υπερτιμολογημένη μίσθωση 5 πυροσβεστικών ελικοπτέρων της ίδιας εταιρείας και τη διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών των αναπληρωτών υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Σπύρου Βούγια και Μανώλη Οθωνα.

Το 2009 το Ελληνικό Δημόσιο πλήρωσε στην εταιρεία Erickson Air- Crane 4.450.000 ευρώ ανά ελικόπτερο ανά σεζόν, αφού η εταιρεία εκείνη τη χρονιά αύξησε το κόστος ενοικίασης κατά 50%, με αποτέλεσμα η χώρα μας να πληρώνει πάνω από τα τριπλά για κάθε ώρα πτήσης σε σχέση με τις ΗΠΑ. Σημειωτέον ότι έως το 2009 η εταιρεία αντιπροσωπευόταν στην Ελλάδα από την ICSS S.A.

Το 2010 ο υφυπουργός Δημόσιας Τάξης, Σπύρος Βούγιας, πέτυχε μείωση της τάξης του 35% στη μίσθωση, με τη διαμεσολάβηση της Air Crane Hellas. Το 2011 εγκρίθηκε δαπάνη 2.382.000 ευρώ για την ενοικίαση 3 ελικοπτέρων τύπου ΜΙ-8ΜTV-1 της αυστριακής εταιρείας SCORPION SERVICES EXPORT-IMPORT.

Φέτος, το υπ. Προστασίας του Πολίτη δέχθηκε πρόταση της νατοϊκής υπηρεσίας NAMSA να αναλάβουν το έργο της δασοπυρόσβεσης στην Ελλάδα 7 ελικόπτερα μεσαίου τύπου, τα οποία εκπροσωπεί τουρκική εταιρεία. Ωστόσο, το υπ. Εθνικής Αμυνας αντέδρασε στην πρόταση αυτή για λόγους εθνικής ασφαλείας. Επιπροσθέτως η NAMSA ενοικίασε για λογαριασμό της Ελλάδας 5 πυροσβεστικά αεροσκάφη, 3 τύπου S64 και 2 τύπου Kamov.
Την Παρασκευή η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών άσκησε κακουργηματικές διώξεις, κατόπιν παραγγελίας του οικονομικού εισαγγελέα Γρ. Πεπόνη, εναντίον του πρώην Γενικού Γραμματέα Δημόσιας Τάξης Γρηγόρη Τασούλα και του πρώην αρχηγού της Π.Υ., Στέλιου Στεφανίδη, για την υπόθεση απόπειρας επέκτασης της μίσθωσης ενός ρωσικού ελικοπτέρου τύπου MI 26-T, που θα ζημίωνε το ελληνικό Δημόσιο κατά 730.000 ευρώ το 2011. Για την ίδια υπόθεση παραπέμπεται και ο επιχειρηματίας Κωνσταντίνος Δαφέρμος, εκπρόσωπος της εταιρείας Scorpion. Ακόμη, ασκήθηκε δίωξη και εναντίον 5 αξιωματικών της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας για την υπόθεση παράνομης στέγασης των ιδιόκτητων ελικοπτέρων της Πυροσβεστικής, καθώς και εναντίον ενός επιχειρηματία, ο οποίος εκπροσωπεί γνωστή εταιρεία.

ΕΙΚΟΝΑ ΤΡΟΜΟΥ

Πυροσβεστικά οχήματα δίχως λάστιχα και γερασμένα Καναντέρ

Δίχως ελαστικά παραμένουν πολλά πυροσβεστικά οχήματα από το 2008, ενώ και με τα πυροσβεστικά αεροσκάφη υπάρχει πρόβλημα εφόσον είναι διαθέσιμα μόνο 20, εκ των οποίων τα 13 Καναντέρ CL-215 είναι ηλικίας άνω των 30 ετών και δεν πετάνε σε υψηλές θερμοκρασίες.Πρόκειται για τον πλέον δαπανηρό τύπο πυροσβεστικού αεροσκάφους, καθώς η Αεροπορία υπολογίζει ότι στοιχίζει περίπου 10.000 ευρώ/ανά ώρα πτήσης.

«Οσον αφορά στα ελικόπτερα της Πυροσβεστικής, αλλά και στις συμβάσεις για τα ενοικιαζόμενα αεροσκάφη πυρόσβεσης, εφέτος έχει αναλάβει τις διαδικασίες η NAMSA και είναι απόρρητες, δεν έχουμε ενημέρωση» εξηγεί ο αντιπρόεδρος της Ενωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος (ΕΑΠΣ) Φίλιππος Παντελεάκος και προσθέτει: «Από πλευράς ανθρώπινου δυναμικού, η Πυροσβεστική δεν διαθέτει επαρκείς δυνάμεις.
Παρά το γεγονός ότι τον Ιούλιο του 2011 με απόφαση του υπ. Προστασίας του Πολίτη Χρήστου Παπουτσή μονιμοποιήθηκαν 4.000 συμβασιούχοι πυροσβέστες, ωστόσο προσελήφθησαν με συμβάσεις που είναι απαγορευτικές για τη δραστική αξιοποίησή τους. Δηλαδή προβλέπουν μόνο 10 Κυριακές ετησίως και συγκεκριμένες ώρες για τα βραδινά. Ενώ για τους 1.906 συμβασιούχους, η πρόσληψη των οποίων θα γίνει αυτές τις μέρες, δεν προβλέπονται Κυριακές και βραδινά».

Κανένα έργο πρόληψης μέχρι σήμερα

Καθυστερούν τα κονδύλια για συμβασιούχους – πυροπροστασία

Φτάσαμε στα τέλη του Ιουνίου και στον τομέα της πρόληψης δεν έχει γίνει κανένα έργο μέχρι στιγμής. Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ενωση Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΕΔΔΥ), φέτος όπως και πέρυσι, δεν προσλήφθηκαν οι τριμηνίτες συμβασιούχοι, οι οποίοι εκτελούν τα έργα καθαρισμού, γύρω από οικισμούς, στα πρανή και το οδικό δίκτυο, ενώ οι ΟΤΑ μόλις πριν λίγες ημέρες έλαβαν 18,3 εκατ. ευρώ για δράσεις πυροπροστασίας.

Σημειωτέον ότι, μέχρι το 2008, με την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου προσλαμβάνονταν για τα έργα πρόληψης 1.200 άτομα, αριθμός που μειώθηκε στα 300 άτομα και το 2011 το μέτρο των έργων πρόληψης περιορίστηκε στους ΟΤΑ.

Η χρηματοδότηση των δασικών δραστηριοτήτων για την πρόληψη των πυρκαγιών γίνεται από πιστώσεις του Τακτικού Προϋπολογισμού, των Δημοσίων Επενδύσεων και τον Εθνικό Φορέα Δασών του Πράσινου Ταμείου.Τώρα οι δασικές υπηρεσίες έχουν λάβει κονδύλια μόνο από το Πράσινο Ταμείο, ύψους 10 εκατ. ευρώ. Τα 3 εκατ. προορίζονται για δασοπροστασία, φυτώρια, αναδασώσεις κ.ά. Από τον Τακτικό Προϋπολογισμό έχουν εγκριθεί 10 εκατ. ευρώ για την οργάνωση των 102 δασαρχείων, καθώς θα λειτουργούν τα απογεύματα και τα Σαββατοκύριακα.

Το πρόγραμμα αναμένεται να υλοποιηθεί στο επόμενο διάστημα, μόλις η Αποκεντρωμένη Διοίκηση ρυθμίσει τα ωράρια λειτουργίας, οπότε θα απορροφηθούν και τα χρήματα, ενώ πόροι ύψους 2,5 εκατ. ευρώ από τις Δημόσιες Επενδύσεις, για τη συντήρηση του οδικού δικτύου και καθαρισμούς, δεν έχουν πάει ακόμη στις υπηρεσίες.

Ξερόχορτα 1,5 μ. ύψος

Φέτος τα ξερά χόρτα φτάνουν μέχρι και το 1,5 μέτρο, λόγω των πλούσιων βροχοπτώσεων και όπως μας λέει ο πρόεδρος της Πανελλήνια Ενωση Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων κ. Νίκος Μπόκαρης: «Οι ΟΤΑ θα πρέπει να προχωρήσουν σε άμεση απορρόφηση των πιστώσεων (ΣΑΤΑ) για καθαρισμούς και αραιώσεις της ξερής βλάστησης.
Αρκεί η απόφαση της Διεύθυνσης Δασών για έργα ύψους έως 20.000 ευρώ και καλούμε τους ΟΤΑ να πραγματοποιήσουν γρήγορα τα έργα. Αν πραγματικά θέλουμε να αντιμετωπίσουμε τις καταστροφές στα δασικά οικοσυστήματα θα πρέπει η Πολιτεία να ενισχύσει τις δασικές υπηρεσίες. Τα δάση μας έχουν εγκαταλειφθεί από κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα και έχει συσσωρευτεί καύσιμη ύλη, η οποία τα έχει καταστήσει πυριτιδαποθήκες.

Θα πρέπει να αλλάξει το επιχειρησιακό δόγμα της Πυροσβεστικής ότι πρώτα προστατεύουμε τις περιουσίες και μετά τα δάση. Διότι οι πυρκαγιές γιγαντώνονται στα δασικά οικοσυστήματα και τελικά καταλήγουν στις κατοικημένες περιοχές. Το είδαμε την περασμένη Κυριακή στη Λαυρεωτική.

Τα δάση είναι δημόσια περιουσία και έχουμε χρέος να την προστατεύσουμε. Μέχρι σήμερα δεν έχει κυρωθεί ούτε ένας δασικός χάρτης. Δεν έχουν εξεταστεί ακόμη οι αντιρρήσεις του Α’ Σταδίου. Η Κτηματολόγιο Α.Ε. έχει προκηρύξει την κατάρτιση δασικών χαρτών σε 11 νομούς της χώρας, αλλά το έργο έχει ”παγώσει”. Είμαστε η μόνη χώρα της ΕΕ που δεν έχει Δασολόγιο».

ΥΜΗΤΤΟΣ

Φόβοι για πυρκαγιές

Λόγω των παράνομων χωματερών Σκουπίδια, μπάζα, ελαστικά και κάθε είδους απόβλητα απορρίπτονται καθημερινά στα δασικά οικοσυστήματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Υμηττός, που σήμερα στις παρυφές του αριθμεί δεκάδες μίνι χωματερές, παράνομες μάνδρες οικοδομικών υλικών, αυθαίρετα οικήματα, στάνες κ.ά. «Η Τερψιθέα είναι πρώτη σε αυθαίρετα στη νότια Αττική» επισημαίνει ο Αρχιτέκτονας και μέλος της Διαδημοτικής Επιτροπής Διάσωσης του Υμηττού, κ. Τάσος Ταστάνης και συμπληρώνει: «Η Πολιτεία θα πρέπει να ξεκαθαρίσει το ιδιοκτησιακό καθεστώς του Υμηττού. Υπάρχουν πολίτες οι οποίοι τη δεκαετία του ’50 αγόρασαν αγροτεμάχια στο βουνό κι έχουν κτίσει. Εχει αναπτυχθεί οικισμός χωρίς καμία υποδομή. Τα αυθαίρετα αυτά θα πρέπει να εκλείψουν από το βουνό. Η ανταλλαγή με άλλα αγροτεμάχια θα ήταν μια λύση. Γι’ αυτούς που ρυπαίνουν το βουνό και το έχουν μετατρέψει σε χωματερή θα πρέπει να απομακρυνθούν άμεσα. Ειδάλλως, ο Υμηττός, λόγω των χωματερών και των παράνομων δραστηριοτήτων θα καίγεται κάθε χρόνο, όπως κάηκε πέρυσι και το 2009, και δεν θα απομείνει τίποτα».

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Δημοσίας Τάξεως, η επιχειρησιακή ετοιμότητα του Σώματος φέτος θα είναι μειωμένη κατά 15-20% σε σχέση με πέρυσι. Τα πέντε ελικόπτερα της υπηρεσίας εναέριων μέσων του πυροσβεστικού σώματος, για την αγορά των οποίων δαπανήθηκαν 45 εκατ. ευρώ, είναι καθηλωμένα από το 2009, ενώ ο διεθνής διαγωνισμός για τη μίσθωση ελικοπτέρου δεν έχει ολοκληρωθεί.

Την ίδια ώρα, οι 15 αξιωματικοί και υπαξιωματικοί χειριστές τους, οι οποίοι εκπαιδεύτηκαν στη σχολή της ολυμπιακής αεροπλοΐας και η εκπαίδευση τους στοίχισε πάνω από 15 εκατ. ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο, παραμένουν στην υπηρεσία ανενεργοί, διότι χωρίς ώρες πτήσεις τα πτυχία τους έπαψαν να είναι σε ισχύ και απαιτείται επαναπιστοποίηση τους και νέα δαπάνη…

Η εικόνα… ερήμωσης συμπληρώνεται από τα πυροσβεστικά οχήματα που δεν έχουν ούτε τα βασικά, δηλαδή ελαστικά: «Έχουμε φθάσει στο σημείο υδροφόρα οχήματα να μην έχουν λάστιχα. Η αντιπυρική περίοδος ήρθε και ακόμη δεν ξέρουμε τι γίνεται με την διαδικασία προμήθειας. Αν προσθέσουμε και το πρόβλημα της συντήρησης οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι φέτος θα έχουμε 200 οχήματα λιγότερα το 8ωρο» τονίζει ο Φίλιππος Παντελεάκος.